Kalau kita lihat bandar
yang terdapat dibandar Malaysia hari kini semakin berkembang dari suatu masa ke
satu masa.Sebagai contoh di bandar Kuala Lumpur yang kian pesat membangun untuk
kepentingan kepada masyarakat dan ekonomi negara.Kali ini saya nak coretkan
dalam blog saya berkaitan dengan fenomena bandar yang terdapat di
Malaysia.Mudahan dengan sedikit hey
bahan fenomena bandar di Malaysia ini dapat member kefahaman kepada pembaca
dan dapat menambahkan lagi ilmu pengahtahuan.
Rebakan bandar
Rebakan bandar adalah
satu proses perluasan saiz dan pengaruh bandar dari kawasan pusat bandar ke
kawasan pinggir bandar.Rebakan bandar juga boleh dikaitkan dengan proses
berlakunya limpahan pembandaran.
Proses rebakan bandar
biasanya sejajar dengan perkembangan sistem
dan jaringan pengangkutan bandar semakin meningkat.Hal ini demikian
kerana pengaruh sistem dan jaringan pengangkutan amat penting untuk
ketersampaian pergerakan antara kawasan pusat bandar dengan kawasan pinggir
bandar.
Dalam kes bandar raya kuala
lumpur,boleh dikatakan limpahan pembandaran bergerak ke semua arah.Misalnya ke
selatan bandaraya kuala lumpur sejajar dengan lebuh raya persekutuan (kuala
lumpur -seremban) ke utara sejajar lebuh raya utara-selatan .Manakala ke timur
sejajar dengan lebuh raya kuala lumpur-karak.
Subbandar
Subbandar merujuk
kepada kawasan pinggir bandar.Kawasan pinggir bandar berfungsi sebagai
penyokong kepada pusat bandar.Pembentukkanya berkait rapat juga dengan proses
rebakan bandar dan ketepuan pembangunan di pusat bandar
Kawasan pinggir bandar
akan menampung beberapa fungsi bandar yang tidak lagi sesuai untuk berada di
pusat bandar.Contohnya fungsi sebagai petempatan dan perindustrian.Dalam kes
bandar raya kuala lumpur,kawasan-kawasan seperti Gombak,Selayang,Ampang dan Cheras
merupakan subbandar kepada bandar raya tersebut.
Penduduk akan menjadi
sub-sub bandar ini menjadi tempat kediaman mereka walaupun mereka bekerja di
puasat bandar.Perhubungan antara pusat bandar dengan pinggir bandar akan
berlaku melalui mobaliti penduduk,pekerja dan pergerakan barangan dan
perkhidmatan
Metropolis
Sesebuah bandar raya
akan di gelar metropolis apabila bandar raya tersebut telah menpunyai jumlah penduduk
melebihi sejuta orang.Metropolis berada di hierarki yang lebih tinggi dan mempunyai
lingkungan pengaruh yang lebih luas berbanding dengan bandar raya.
Sesebuah metropolis
biasanya mempunyai kepelbagaian fungsi seperti pusat pentadbiran,pusat
perkhidmatan,pusat perdagangan,pusat kewangan
dan sebagainya.Metropolis biasanya menjadi sebagai ibu negara kepada
negara seperti bandar Tokyo kerana mencapai kretiria-kretiria metropolis.
Megalopolis
Proses urbanisasi yang berterusan yang dialami oleh sesebuah metropolis
kemungkinan ia akan bercantum dengan metropolis yang lain lalu menbentuk saiz
yang lebih luas dan besar.Percantuman antara metropolis dengan metropolis akan
menbentuk megalopolis.
Kadar taburan penduduk
megalopolis diangarkan menpunyai jumlah penduduk melebihi 10 juta orang.Antara
megalopolis yang terdapat di dunia adalah seperti
-Megalopolis
boston-washinton di Amerika Syarikat mempunyai jumlah penduduk hampir 40 juta
orang dan menganjur sejauh 700 km.
Bandar satelit
Bandar satelit ialah
sebuah bandar yang dibina dan diwujudkan khas tidak jauh dari bandar induk.Bandar
ini juga diangap sebagai bandar cawangan.Bandar satelit berada di kawasan
lingkungan pengaruh bandar induk.
Bandar setelit mempunyai
fungsi seperti kawasan kediaman dan perindustrian.Hubungan antara bandar induk
dengan bandar satelit masih berlangsung dalam
konteks pentadbiran urusan kewangan,perniagaan dan lain-lain.
Bandar baru
Bandar baru merujuk
kepada kawasan petempatan yang bercirikan bandar yang di rancang dan
dibangunkan di kawasan yang selama ini tidak ada bandar khususnya di kawasan
luar bandar.
Terdapat beberapa buah
bandar baru yang terancang di Malaysia antaranya seperti bandar baru
Nilai,bandar baru Sri Petaling dan sebagainya.
Kebanyakan bandar baru
menpunyai pusatnya yang tersendiri tanpa perlu bergantung kepada bandar lain
daripada segi kemudahan asa perkhidmatan dan kegiantan ekonomi.
No comments:
Post a Comment