Metropolitan merupakan,adalah istilah
yang umumnya digunakan untuk mewakili bandar besar atau kawasan bandar.Kawasan bandar kurang dari
satu juta orang jarang dianggap metropolitan dalam konteks kontemporari.Bandar
besar memiliki sebuah bilangan bandar lebih besar,tetapi yang bukan merupakan
inti dari bilangan itu,umumnya tidak dianggap sebagai kota metropolitan tetapi
sebahagian daripada itu.Sebuah metropolitan biasanya merupakan ekonomi yang signifikan,politik dan budaya pusat beberapa negara atau daerah,dan
sebuah hubungan penting untuk sambungan serantau atau antarabangsa dan
komunikasi.
Dengan erti
sejarah,merujuk pada kota atau negara asal dari sebuah jajahan (pada Yunani kuno),sebuah
bandar dianggap sebagai pusat kegiatan tertentu, atau sebuah bandar besar yang
penting.
Sesebuah bandar raya
akan di gelar metropolitan apabila
bandar raya tersebut telah mempunyai jumlah penduduk melebihi sejuta
orang.Metropolitan berada di hierarki yang lebih tinggi dan mempunyai lingkungan
pengaruh yang lebih luas banding dengan bandar raya.
Sesebuah metropolitan
biasanya mempunyai kepelbagaian fungsi seperti pusat pentadbiran,pusat
perkhidmatan,pusat perdagangan,pusat kewangan dan sebagainya.Metropolitan
biasanya menjadi sebagai ibu negara kepada negara seperti bandar Tokyo kerana
mencapai kretiria-kretiria metropolitan.
Kawasan
metropolitan ialah pusat
kependudukan besar yang terdiri daripada sebuah metropolitan besar dan kawasan pengaruhnya
yang bersebelahan,atau segugusan bandar
raya besar yang bersebelahan dan kawasan pengaruhnya.Sesebuah kawasan
metropolitan biasanya mendapat namanya sempena bandaraya terbesar atau
terpenting dalam lingkungannya.
Semenjak diterima
pakai pada tahun 1950,tiada perubahan besar dalam "konsep" kawasan
metropolitan asas,namun sejak itu telah berlakunya perubahan besar dalam
taburan geografi,oleh itu dijangka terus berubah mengikut peredaran zaman.Orang
awam dan pihak media sering menggunakan istilah "kawasan metro" atau
sebagainya untuk memaksudkan seluruh kawasan geografi,termasuk bukan sahaja
kependudukan bandaraya yang terkenal, bahkan juga kependudukan di kawasan
tengah bandar, subbandar,lepas bandar dan adakalanya luar bandar,semuanya
dipengaruhi oleh kegiatan pekerjaan,pengangkutan, dan perdagangan di bandaraya
terbesar.
Biasanya,kawasan
metropolitan menggabungkan kelompokan (kawasan binaan bersempadan) dengan
kawasan-kawasan persisian yang tidak semestinya bersifat bandar,tetapi terikat
dengan pusat oleh kegiatan pekerjaan atau perdagangan.Kawasan ini juga dikenali
sebagai kawasan komuter,dan
boleh juga diluaskan ke luar persisian bandar,iaitu kawasan yang bukan dalam
lingkungan bandaraya tetapi dihubungkan dengan bandaraya tersebut.Contohnya,Ampang
Jaya dikira tergolong dalam kawasan metro Kuala
Lumpur,biarpun bukan dalam lingkungan namun dihubung erat.
Bandaraya teras
dalam kawasan metroplitan polisentrik tidak semestinya disambungkan oleh
pembangunan binaan bersebelahan,berbeza dengan bandar gabungan yang memerlukan bandar-bandar tersebut
bersempadan.Dalam kawasan metropolitan,adalah memadai untuk bandaraya pusat
membentuk nukleus kependudukan besar yang cukup disepadukan bersama juzuk-juzuk
lain.
Kuala Lumpur merupakan sebuah bandar yang mencapai taraf yang digelarkan sebagai bandar metropolitan.Hal ini kerana Kuala Lumpur mempunyai elemen-elemen yang mencukupi taraf metropolitan.Antara ciri-ciri yang terdapat di metropolitan bandar kuala lumpur adalah :
1.1 KEPERLUAN
PERANCANGAN METROPOLITAN DI MALAYSIA
·
MENINGKATKAN TARAF SISTEM JARINGAN JALAN
RAYA
Dengan
berkembangnya metropolitan di Malaysia secara tidak langsung bandar tersebut
menjadi tumpuan kepada mana-mana pihak.Oleh demikian sistem jaringan jalan raya
penting untuk menyongkong kepada kemajuan bandar untuk memudahkan pergerakkan
orang ramai.Di Malaysia terutama di Lembah Klang merupakan kawasan yang sedang
membangun kearah metropolitan.Oleh demikian itu,sistem jaringan amat penting
untuk melancarkan pembangunan di kawasan tersebut.Tapi hari kini kita dapat
lihat dengan dengan wujudnya sistem jalan raya yang sempurna seperti Lebuh Raya
Utara-Selatan,Lebuh Raya Expres Lembah Klang-Utara,Lebuh Raya Damansara-Puchong
dan Lebuh Raya Lingkaran tengah telah menbolehkan kawasan Lembah Klang menjadi
metropolitan di Malaysia.Selain itu taraf jalan raya Persekutuan dan Daerah
perlu di tingkatkan supaya dapat menghubungkan dengan cekap.
Selain
perkembangan sistem jaringan jalan raya,wujudnya metropolitan di Malaysia
terutama di Lembah Klang dapat meningkatkan lagi taraf pengangakutan terutama
wujudnya sistem pengangkutan transit yang pelbagai seperti LRT.Kepadatan penduduk
tidak dapat menampung kadar aliran pergerakkan manusia,tetapi dengan adanya
keperluan perancangan metropolitan melahirkan idea-idea yang bernas demi
memudahkan aliran pergerakan manusia seperti melaksanakan transit LRT.Dalam masa
yang sama manusia dapat bergerak dengan pantas dan dapat mengecapi matlamat
kehidupan seperti memudahkan urusan dari satu tempat ke satu tempat sebagai
contoh dari tempat kediaman ke tempat kerja.Wujudnya sistem LRT ini dapat
menjimatkan masa,wang ringgit dan tenaga manusia untuk berulang dari satu kawasan ke satu kawasan.
·
MENINGKATKAN TARAF EKONOMI NEGARA.
Kemajuan perkembangan
metropolitan di Malaysia seperti Lembah Klang,Pulau Pinang (Balik Pulau) dan
Johor Bharu (Nusanjaya) dapat meningkatkan taraf ekonomi negara.Secara tidak
langsung kadar pertumbuhan ekonomi negara akan meningkat kerana negara pesat
membangun dapat menarik perhatian pelabur-pelabur negara luar.
Ekonomi
negara akan stabil dan keadaan negara dapat dimajukan di kawasan tersebut malah
dapat mewujudkan pertambahan penduduk di kawasan tersebut.Kawasan tersebut
dapat akan menjadi kepadatan serta taraf pengangguran dapat diatasi dengan
mewujudkan banyak peluang pekerjaan di bandar metropolitan.Banyak sektor
perindustrian dapat dimajukan malah dapat meningkatkan KDNK Malaysia mahupun
banyak pelaburan dapat dipasarkan di pasaran dunia.
Sektor perdagangan
dapat di kembangkan lagi di pasaran dunia kerana kemajuan metropolitan dapat
meningkatkan kadar ekonomi negara.Banyak negara yang maju bersaing untuk
mendapatkan saham pasaran dunia kerana taraf keluaran saham bandar metropolitan
merupakan keluaran yang bermutu.
·
WUJUDNYA K-EKONOMI DAN PEMBANGUNAN MAMPAN
Lantaran itu,di dalam dunia yang
semakin pesat membangun keperluan metropolitan juga akan melahirkan konsep
k-ekonomi dimana generasi-generasi ilmuwan mahupun generasi yang kreatif boleh menyumbangkan di dalam pertumbuhan
ekonomi negara.Ianya juga merupakan pelengkap kepada sesebuah bandar
metropolitan.Di samping itu tidak dapat dinafikan lagi sejajar perkembangan
dengan ke arah metropolitan jua dapat dikemaskan lagi dengan konsep pembanguna
mampan.Mampan menbawa istilah dimana menyediakan kemudahan pentadbiran yang
baik,mencapai tahap ekonomi berkembang dengan kukuh dan stabil serta menpunyai
kesatuan penduduk yang sangat erat.
·
MENINGKATKAN PELABURAN
Pulau
Pinang merupakan sebuah Negeri yang mempunyai bandar yang sedang membangun.Baru-baru
kini kerajaan telah menistiharkan sebuah kawasan iaitu Balik Pulau di naik
tarafkan sebagai bandar metropolitan.Balik Pulau berpontensi menjadi sebuah
bandar metropolitan kerana kepadatan penduduk amat tinggi dan kemajuan ekonomi
pesat membangun.Kerajaan pusat akan membangunkan Balik Pulau selaras dengan
bandar metropolitan selepas Lembah Klang dan Johor Bharu.
Dalam masa yang sama,kawasan Balik Pulau akan menjadi kawasan
tumpuan pelaburan kepada pemangkin ekonomi negara.Hal ini kerana kawasan
tesebut amat berpontensi sebagai kawasan pelabuhan perkapalan kerana kawasan
tersebut berada di kawasan persisiran pantai.
1.2 KESIMPULAN
Justeru,keperluan perancangan metropolitan amat penting di
Malaysia untuk mencapai taraf bandar yang setanding dengan bandar dunia luar.Perancangan
seharuslah dengan bijak merancang kawasan pembangunan supaya dapat memberi
keselesaan kepada pengguna dan dapat memberi manfaat kepada alam sekitar
sejajar dengan pembangunan mampan.Negara maju rakyat selesa sudah tentu dapat
meningkatkan kualiti hidup manusia dan dapat memenuhi keperluan dan kehendak.
No comments:
Post a Comment